#SalvemAteneu

Des de la CUP creiem que tots els agents implicats en el futur del nou Ateneu Santboià (Ajuntament, Col·lectiu de l’Ateneu Santboià, la junta i els socis de l’històric Ateneu Santboià, i la societat santboiana en general) estem d’acord que volem un Ateneu que sigui un punt de creació, producció i promoció cultural referent no només al nostre municipi, sinó també a la nostra comarca o fins i tot més enllà. Però en el com s’ha d’aconseguir aquest objectiu no hi ha el mateix acord entre tots els actors.

Des de la CUP fem una proposta clara sobre com creiem que ha de ser el nou Ateneu Santboià per tal que s’aconsegueixin els objectius que tots compartim.

El nou Ateneu Santboià ha de ser una associació forta, assembleària, autogestionada i independent.

• Entenem per assembleària una associació on les seves decisions i l’execució d’aquestes s’han de dur a terme en assemblea dels seus membres. S’ha de defugir del model d’entitat en la qual una junta escollida decideix i executa la programació i les activitats de l’entitat i passa comtes amb l’assemblea un cop l’any. El nou Ateneu ha d’organitzar-se en assemblea periòdica, funcional i efectiva que decideixi i executi tota la programació i les activitats de l’associació. La seva junta legal ha de ser, tant sols, una junta gestora de la burocràcia de l’entitat. Qui ha de formar aquesta assemblea? Per tal d’assolir els objectius culturals acordats, el nou Ateneu Santboià ha de tenir, com ja va tenir anteriorment, un caràcter fort, propi, clar i definit. És per això que els membres de l’assemblea no n’han de formar part com a representants de cap altra entitat ni cap altre òrgan oficial. El seu rol ha de ser el d’un membre més de l’assemblea.

• Entenem per autogestionat una associació que és responsable del bon ús i el bon manteniment de les instal·lacions de que disposa i gestiona els seus propis recursos humans, materials i econòmics. I és responsabilitat seva la creació i programació de les activitats que es duen a terme al llarg de l’any. El nou Ateneu Santboià ha de disposar doncs, de la totalitat de la gestió dels equipaments que hi haurà a la històrica finca de l’Ateneu Santboià i ha d’obtenir els recursos suficients per tal que aquesta gestió sigui efectiva.

• Entenem per independent aquella entitat que té la llibertat absoluta per dur a terme les seves activitats i la gestió dels espais i equipaments dels que disposa. Per tal que això possible, l’assemblea de l’Ateneu ha de ser sobirana en les seves decisions i no ha d’estar lligada a cap altre organisme, ni públic ni privat. En conseqüència, l’associació a de ser capaç de produir els recursos econòmics suficient pel seu bon funcionament ordinari.Quin ha de ser el paper de l’Ajuntament en tot això? Com a propietari de la finca i com a representant legal dels ciutadans del municipi, ha de vetllar per tal que els objectius proposats de creació, producció i promoció culturals es duguin a terme tot facilitant la cessió dels equipaments i reservant-se el dret a la intervenció en cas d’una gestió manifestament negligent, o en cas que les activitats que es duguin a terme no s’adeqüin als objectius culturals acordats.

Quin ha de ser el paper de l’Ajuntament en tot això? Com a propietari de la finca i com a representant legal dels ciutadans del municipi, ha de vetllar per tal que els objectius proposats de creació, producció i promoció culturals es duguin a terme tot facilitant la cessió dels equipaments i reservant-se el dret a la intervenció en cas d’una gestió manifestament negligent, o en cas que les que es duguin a terme no s’adeqüin als objectius culturals acordats.

Qui ha d’impulsar la creació d’aquest nou Ateneu Santboià? Creiem que els dos actors que fins ara han tingut un paper principal i decisiu en el manteniment de l’esperit ateneista i han fet possible, gràcies a la seva perseverança, la recuperació de la històrica finca de l’Ateneu Santboià, és a dir, la junta de l’Ateneu Santboià i el Col·lectiu de l’Ateneu Santboià, han de liderar el procés tot constituint una assemblea provisional que tingui com a objectiu l’augment del suport i el compromís social pel projecte ateneista, i la fundació del Nou Ateneu Santboià.